Kympillä Kuntoon Äijät Sulkavan Souduissa (24.9.2011)
Lähtöpaikalle saavuttuamme meillä oli vielä lähes tunti aikaa ennen lähtölaukauksen pamahtamista. Aikaa kuitenkaan ollut ei liikaa, sillä monta tehtävää oli ennen veneeseen nousemista. Kilpailunumerot piti noutaa ja kiinnittää veneeseen, juomat ja muut huoltotarvikkeet veneeseen sekä veneen säätöjen laittamista jokaiselle soutajalle sopivaksi. Vajaa puolituntia ennen starttia irrottauduimme rannasta ja lähdimme lipumaan kohti lähtöpaikkaamme, joka oli 100 lähdössä olevan kirkkoveneen viimeisessä rivissä. Eli takamatkaa meille ensikertalaisille oli määrätty. Kun lähtölaukaus sitten pamahti, niin urku auki, ainakin ensimmäiset 100 metriä. Sitten tulikin ruuhkaa ja perämiehemme käski hidastamaan vauhtia. Ensimmäiset kilometrit olivat meiltä pujottelua, kun kokoajan joku vene oli edessämme hidastamassa vauhtiamme. Hienosti viidennen kerran perämiehenä kirkkoveneessä istunut kipparimme Jarppa-äijä, kuitenkin venettä ohjasi ja sai veneet sekä karikot pysymään poissa edestämme.
Ensimmäinen kymppi takana ja tähän mennessä ei suurempia huolia. Ainoastaan yksi liukupenkki on pitänyt erikoista ääntä heti vesille lähdöstä saakka. Vika löytyi penkin kiinnitys ruuveista, jotka hankasivat kiskoja. Ensimmäisen 10 km aikana olimme varmaankin ohittaneet 10–15 venettä. Ohitukset jatkuivat seuraavalla 10 km:llä. Kun aloimme tulla lähelle Kietävälän lossia, niin silloin alkoivat meillä vaikeudet. Lähti yksi penkki kiskoista irti, kohta toinen, sitten jo kolmas penkki oli irti, kaikkiaan matkan aikana viisi penkkiä irtosi veneestämme ja muutamat näistä useampaankin kertaan. Joka kerralla kun penkkiä korjaillaan, niin se sekoittaa veneen souturytmin, eikä penkin korjaaminen ihan yksinkertainen asia ole veneen liikkuessa soudun jäykistämin jaloin ja selin. Kieltämättä parintunnin soudun jälkeen alkoi myös soutuporukassa näkyä, että kaikki eivät olleet kestävyysliikuntaa hirveästi harrastaneet, vaikka kaikilla jonkinlainen urheilu-liikuntatausta olikin. Juomavuorot alkoivat venyä ja toisinaan näytti siltä, että airoja oli ilmassa lähes saman verran kun vedessäkin. Selvitimme puolimatkan ja Koloniemen karikot. Tähän mennessä olimme tehneet ohituksia ainakin 25 veneestä, eikä meistä ollut mennyt yksikään vene ohitse. Ennen 35 soudun väliaikapaikkaa muutamalla soutajallamme oli suuria ongelmia nesteiden kanssa. Kuikka, sorsa, telkkä – millä nimellä nyt pissiäyskäriä käytetäänkin, niin kiersi vähän väliä mieheltä toiselle. Kaikilla kun veneessä pissaaminen ei onnistunut, niin meillä ei ollut muuta mahdollisuutta kun mennä maihin 35 väliaikapaikan jälkeen Hämeenniemessä. Hallitusti rantaa, niin että veneestä on puolimetriä rannalle, miehet ulos veneestä pissalle ja saman tien takaisin. Vaikka kuinka nopeita olisimme, niin varmaankin kaikkiaan 8-10 minuuttia tässä ohjelmanumerossa meillä meni aikaa. Sammalla saimme rannalta ihailla 10-12 venekuntaa, jotka ohittivat meidät. Taisipa sieltä useammasta veneestä kuulua kannustamistakin pissasuoritukseemme, mutta kun oli pakko hoitaa tämä, niin minkä sille sitten voi.
Jani Siitonen (1), Anssi Kostiainen (1), Timo Reinikainen (2), Sami Piisilä (5), Jarmo Linnamurto (20), Kalle Husso (1), Olli Mäki (1), Joni Koistinen (1), Riku Turtiainen (1), Matti Tiihonen (1), Henry Sikanen (1), Kai Nenonen (1), Petri Nenonen (1), perämiehenä Jari Rask (1).