SÄÄNNÖT

 

MINITIIKERIT

1-2 luokat
 

1. PELIN TARKOITUS

Yhden kosketuksen kosketuksen, jossa kosketukset tapahtuvat koppeina ja kahden käden heittoina. Pelin tarkoituksena on mm. opettaa pelaajaa liikkumaan pallon taakse ja näkemään vastustajan kentän tyhjä tila!

Peliajatuksena on, että kumpikin joukkue heittää pallon kahden käden heittona verkon yli yrittäen saada sen jäämään vastustajan kenttärajojen sisäpuolelle sekä estää tietenkin palloa koskettamasta omaa kenttää.

 

2. PELIKENTTÄ  JA -VÄLINEET

Pelikenttänä voidaan käyttää mm. minilentopallokentää, jonka pituus on 13.40 m ja leveys 6.1 m (sulkapallokenttä) tai pituussuunnassa kolmeen osaan jaettua lentopallokentää, jolloin minikentän kooksi tulee pituus 9 m ja leveys 6 m. Muutkin valmiina salissa olevat rajat voi ottaa käyttöön.

Verkon korkeus on 210 cm. HUOM! Mitä korkeammalla on verkko sen hitaampi on pallon lentorata (pelaajalle jää enemmän aikaa valmistautua suoritukseen).

Palloksi suositellaan minilentopalloa (minivolley specialpehmopalloa).

 

3. PELIN KULKU

Joukkueeseen kuuluu 4 pelaajaa. Joukkueen tulee olla sekajoukkue, 2 tyttöä ja 2 poikaa. Yhdestä luokasta voidaan muodostaa useita joukkueita. Minitiikerit-peli on yhden kosketuksen peli jonossa kahden käden heittelyinä. Mikäli taitotaso riittää, voidaan käyttää myös hiha- tai sormilyöntiä. Suoritusvuorossa oleva pelaaja pelaa koko kenttäalueen yksin. Pelaaja poistuu välittömästi oman suorituksen jälkeen oman jonon viimeiseksi riippumatta siitä onnistuuko suoritus vai ei, ja uusi pelaaja tulee kentälle, joko pelialueen takaa tai sivulta tiloista riippuen.

Pelin aloitus tapahtuu keskikentältä yhden tai kahden käden alakauttaheittona. Pallo saa osua verkkoon kaikissa heitoissa, myös aloitusheitoissa.
Keskirajan ylitys ei ole virhe. Mikäli pallo otetaan kopiksi aivan keskirajan tuntumassa, voidaan heittosuoritus palata tekemään 1-2 metriä irti verkosta.

Pelit pelataan aika pelinä 7-10 minuuttia/ peli(riippuen joukkueiden lopullisesta määrästä), joka pallosta piste periaatteella.
Pallon kuoltua vastustaja kentän rajojen sisäpuolelle, voittanut joukkue saa aloituksen ja pisteen.

 


 

TSEMPPITIIKERIT
3 - 4 luokat
 

1. PELIN TARKOITUS

Kolmen kosketuksen peli, jossa kaksi ensimmäistä kosketusta voivat olla koppeja. Peliajatuksena on, että kumpikin joukkue lyö pallon sääntöjen mukaisesti kolmannella kosketuksella verkon yli yrittäen saada pallon koskettamaan vastustajan kenttää sekä estää palloa koskettamasta omaa kenttää.

 

2. PELIKENTTÄ  JA -VÄLINEET

Pelikenttänä voidaan käyttää minilentopallokenttää, jonka pituus on 13.40 m ja leveys 6.1 m tai pituus-suunnassa kolmeen osaan jaettua lentopallokenttä, jolloin minikentän kooksi tulee pituus 9 m ja leveys 6 m. Verkon korkeus on 210 cm.

Palloksi käytetään minilentopalloa (koko 4).

 

3.PELIN KULKU

Joukkueeseen kuuluu 4 pelaajaa. Joukkueen täytyy olla sekajoukkue, 2 tyttöä ja 2 poikaa. joukkueiden pelaajat täytyy olla samalta luokalta. Yhdestä luokasta voidaan muodostaa useita joukkueita. 

Tsemppitiikerit-peli on kolmen kosketuksen peli, jossa 1. ja 2. kosketus voivat olla koppeja, joiden jälkeen peliä jatketaan sormilyönnillä tai hihalyönnillä omasta heitosta. Suoritusvuorossa oleva pelaaja puolustaa koko kenttäalueen yksin. Verkkopelaaja saa tulla kentälle, kun ensimmäinen kosketus on tapahtunut. Hyökkäävä pelaaja poistuu välittömästi oman suorituksen jälkeen jonon viimeiseksi riippumatta siitä onnistuuko suoritus tai ei. Passin antanut pelaaja tulee kentälle puolustamaan ja hyökkäämään. Hyökkäyslyönti on vapaa eli myös iskulyönnit ovat sallittuja.

Pelin aloitus tapahtuu keskikentältä ala-aloituksena tai sormilyöntialoituksena.
Aloitus voidaan suorittaa myös vartalon vierestä tapahtuvana yhden käden alakauttaheittona.

Keskirajan ylitys ei ole virhe. Mikäli pallo otetaan kopiksi aivan keskirajan tuntumassa, voidaan hiha- tai sormilyönti palata tekemään 1-2 metriä irti verkosta.
Jokaisesta voitetusta pallosta tulee piste. Pelit pelataan aikapeleinä 7-10 minuuttia / peli(riippuen joukkueiden lopullisesta määrästä),joka pallosta piste periaatteella. Pallon kuoltua vastustajan kentän rajojen sisäpuolelle, voittanut joukkue saa aloituksen ja pisteen.

 

 


 

SUPERTIIKERIT

5-6 luokat

 

1. PELIN TARKOITUS

Kolmen kosketuksen peli, jossa toinen kosketus voi olla koppi. Peliajatuksena on, että kumpikin joukkue lyö pallon sääntöjen mukaisesti verkon yli yrittäen saada sen koskettamaan vastustajan kenttää sekä estää palloa koskettamasta omaa kenttää.

 

2.PELIKENTTÄ JA -VÄLINEET

2.1. Pelikenttä
Pelikentän pituus on 13,40 m ja leveys 6,10 m. Iskurajan etäisyys on 2,2 m keskilinjasta. Aloitusrajan etäisyys on 4.5 m keskilinjasta (tai muut joukkueiden sopimat rajat).

2.2.Rajat
Pelikenttää rajoittavat 5 cm:n levyiset rajat. Aloitusalue on 4,5 metriä verkosta ja se on koko kentän takarajan levyinen.

2.3.Verkkojen korkeudet
Verkon korkeus on 210 cm

2.4. Pallo
Ottelun erotuomari valitsee pelipallon. Pelipallona tulee kuitenkin käyttää minipalloa (koko 4) tai (Minivolley-pehmopalloa.)

 

3.PELIN KULKU

3.1. Joukkue
Joukkueeseen kuulu 5 pelaajaa. Joukkueet täytyy olla sekajoukkueita, niin että jokaisessa joukkueessa on vähintään kaksi tyttöä tai poikaa. Joukkueiden täytyy olla samalta luokalta.

Kentällä on kerrallaan neljä pelaajaa ja aloituksenvaihdon tapahtuessa suoritetaan kierrosvaihto siten, että I paikan pelaaja poistuu kentältä, II paikan pelaaja siirtyy I paikalle, III paikan pelaaja siirtyy II paikalle ja IV paikan pelaaja III paikalle. Pelaaja numero 5 tulee vaihdosta IV paikalle.

Mikäli pelaaja loukkaantuu pelipaikalla eikä joukkueella ole mahdollisuutta suorittaa pelaajavaihtoa, joukkue siirtyy neljän pelaajan järjestelmään.
Jos joukkue muusta kuin em. syystä johtuen pelaa vajaana (4 pelaajaa) merkitään se hävinneeksi ottelu 0-1 (0-15)

3.2. Aloitus
Aloitus tapahtuu ala-aloituksena (käsi- aloitus on sallittu) tai sormialoituksena omasta heitosta. Aloitusraja on 4,5 metriä verkosta.

3.3. Sijoittuminen aloituksen vastaanotossa
Aloituksen vastaanotossa täytyy I paikan pelaajan olla vastaavan etupelaajan ts. III paikan pelaajan takana. Myös kaikkien etupelaajien II paikan, III paikan ja IV paikan pelaajien tulee sijoittua verkon suuntaisesti oikeaan järjestykseen siten, että II paikan pelaajan tulee olla III paikan pelaajan oikealla puolella lähempänä oikeaa sivurajaa ja vastaavasti III paikan pelaajan tulee olla IV paikan pelaajan oikealla puolella.

3.4. Takapelaajan toiminta
Takapelaajan eli I paikan pelaajan toimintaa rajoitetaan iskurajalla. Tällöin takapelaaja ei saa torjua eikä suorittaa etukentän hyökkäystä iskurajan sisäpuolelta, lukuunottamatta hihalyöntiä ja normaalia sormilyöntiä.

 

 

TARKENNUKSIA


1.
Pistelasku koko ottelun ajan juoksevin pistein (joka pallosta piste). Ottelut pelataan aikapeleinä 7-10 minuuttia / peli(riippuen joukkueiden lopullisesta määrästä). Mikäli peliajan päättäytyä tilanne on tasan pelataan vielä yksi pallo, joten ottelut eivät voi päättyä tasan.

2. Vastaanottavan joukkueen toinen kosketus voi olla myös koppi. Kopin jälkeen suoritus jatkuu heitolla itselle, josta suoritus jatkuu tavanomaisesti viivyttelemättä.

3. Pallo ei saa mennä kopin jälkeisenä suorituksena verkon yli. Mikäli pallo menee kuitenkin vastustajan kenttäpuoliskolle jo toisesta kosketuksesta, niin tilanne tuomitaan virheeksi.

4. Kopin jälkeen pallon kanssa liikkuminen on kielletty.
     -kääntyminen on sallittu
     -kaatuminen suorituksen aikana on sallittu, josta suoritus saa jatkua ylösnousun jälkeen 
      (pallo ei saa koskea lattiaa).

5. Puolustava joukkue saa torjua pallon. Kosketuksen tulee olla selkeä torjunta, esim. sormilyönti ei ole sallittu tilanteessa. Mikäli pallo jää torjunnan jälkeen omalle kenttäpuoliskolle, niin joukkueella on käytettävissä normaalit kolme kosketusta (eli torjuntaa ei lasketa kosketukseksi).